‘S KATZ DEITSCH SCHTICK: Tschulei 2009

Vum Brauche

Eens vun de karyoschde Sache, ass mer alleweil noch find, iss der Weg, wie deel vun denne Brauchdoktre duhne.
Eener, ass ich schun viel Yaahr kenn, iss ganz hendich am Rasselschlange fange. Des duht er mit eme seidene Schnuppduch, ass er gege die Schlang hebt. Die Zehn in de Rasselschlang sinn wennich zerickgeboge, so wann sie sich in die Heh schtreckt, ‘s Schnuppduch zu beisse, henke die Zehn fescht wie Hoke; sellerweg duht der Doktor die Schlang noh in die Heh hewe, so ass er mit der annere Hand sie hinne am Kopp nemmt. No warre die Zehn rausgeroppt, ass sie en net beisse kann.
Deel saage, ass mer en Schlang fange kennt un ass sie ehm aa net beisse kennt, wammer die Wadde saagt: “Wie Moses die Schlang in der Wilderness in die Heh g’howe hot, so heb ich dich uff. Im Naame dem Vadder, Sohn un Heilich Geischt sollscht du kenn Gewalt hawwe mich zu beisse.” Dennoh kammer die Schlang unne G’fahr uffhewe.
Wann awwer die Schlang eens beisst, no watt en Mittel gebraucht, ass die Leit iwwerall saage, deet niemols fehle. Der eenzichscht Weg auszufinne, eb’s guud iss odder net, iss fer ebber, ’s Schtofft regelmaessich zu brauche, wie’s gebraucht sei sott. Des iss en Blanz, ass sie Meeschterwatzel heesse. Der recht Name iss Sanicula marylandica L.
Wennich vun der Watzel watt verkloppt un in Millich gekocht, un no gedrunke; die seem Zeit watt aa vun der verkloppte Watzel in Wasser g’sockt un uff die Wund gelegt.
Deel vun de alte awwerglaawiche Leit saage, mer sott en Hinkel in der Mitt darichschneide, un een Helft uff en Schlangebiss lege; des, saage sie, ziehgt’s Gift aus der Wund, so ass es Hinkel ganz grie watt. Annere saage, ass mer ‘me Hinkel sei Batzel uff die Wund lege sott, un ass es Gift so raugezogge watt.
Der alt Dokter saagt aa, ass er die Rasselschlangezehn verkaafe deet zu de yunge Maenner, solche wu die Meed sie liewe mache wodde. Der Kall, ass en Meedel liebt, ass net viel vun ihm denkt, duht die Schlangezehn in sein Hensching, un wann’s Meedel no sein Hand nemmt, kann sie sich nimmie helfe; sie muss’n liewe, eb sie will odder net.
Wann en Rasselschlang abgezogge iss, henke sie sie uff in die Sunn, so ass ‘s Eel odder Fett abdroppst. Des watt no gebraucht fer in die Ohre zu droppse, wammer hattheerich watt.
Schlangebiss warre aa verschiedene Wege gecured in verschiedene Bletz. Deel Leit verschtampe ‘n Zwiwwel un mixe ‘s uff mit Salz, un lege ‘s Blaschter uff die Wund.
In Lechaw Kaundi henn sie als schwatzi Schlangewatzel feingemasht un in Wasser gekocht, un derno devun innerlich gewwe un uff die Wund gelegt. Die seem Zeit hot des, was gebraucht hot, die Wadde g’schproche:
“Gott hot alles erschaffe, un alles waar guud / Als du allee, Schlang, bischt verflucht. / Verflucht sollscht du sei un dei Gift. / Tsing, tsing, tsing.”
Yedermol, ass es Watt “tsing” ausg’schproche waar, hot der Breicher mit em Finger en Kreiz iwwer die Wund gemacht. Des Watt scheint, ass wann es vum Watt “zingele” herschtamme deet; awwer do kammer net schur sei, net meh ass in der Braucheglaawe selwer. (…)
Wammer die Rassel vun ‘ere Schlang in e glee Seckliche bind un am e Kind sei Hals henkt, grickt’s kenn Gischtre, wann’s zahnt.
Wann die Rassel im Hut gedrage watt, grickt mer kenn Koppweh. Lange Zeite zerick henn sie als Haut vun eeniche Sadde Schlange um den Aarem gebunne fer Rummatis zu verhiede (…).
Fer Schtich vun Weschpe, Hannesel, Hummle un Ieme henn deel Leit als nasser Lehme uff die Wund g’legt. Annere henn en schtick Silwer uff die Schtich g’howe. Deel henn g’saagt, sie kennte Weschpe banne, un ‘s Saage defor waer:
“Weschpli, Weschpli, schtech mich nicht, bis der Deiwel die Sege schpricht.”

W. J. Hoffman (1891)

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