‘S KATZ DEITSCH SCHTICK

Zerickkumme zu mei Watzle

Heidesdaags deel Leit saage, mir misse zerickkumme zu unsere Watzle. Nau wisse mir, ass die Mensche kenn Watzle henn wie die Beem odder die Blanze henn. Unsere Watzle, ass uns Lewe gewwe henn, sinn unsere Eldre un Voreldre. Dann zu was misse mir zerickkumme? Sie meene, ass mir zu unsere Eldre ihrer Waertwelt zerickkumme misste. Un ich will eich saage, ass es aa mehner fer mich meene deet, un sell iss, was ich browier fer auszulege do.
Ich hab mei Fraa gheiert im Yaahr 1976. In vier Yaahr iss zu ‘re neie Heemet in Unner Naazrett Daunschip gezoge warre. Schpeeder waar ich en bissel wunnerfitzich wehich, wer mei Voreldre waare un wu sie gewuhnt henn ghatt. Die Gerichtbicher un Karichebicher sinn neigeguckt warre un die Gschichde vun sellre Gegend sinn gelese warre. Un was hawwich ausgfunne? Fer eens, sinn unser Haus un unsere Nochbere ihre Heiser nadierlich gebaut warre uff die Felder vun ‘re ganz alde Bauerei. Selli waar erscht en Deel vun de Penn Familie ihrm Druckenland Lossement, ass greesser ass wie 12,000 Acker waar. Die Penns henn en Landmesser, der William Parsons, gedingt, un er hot viele Bauereie ausgelegt druff, un die Mehrheit, ass er eigelaade hot fer druff schaffe, waare deitsche Bauere. Er hot gsaat, die Deitsche waere hattschaffich un schpaarsam. Die Deitsche waare yuscht Lehnbauere, awwer sie henn scheene Bauereie gemacht aus nix. Der erscht Lehnbauer uff em Land, wu ich un mei Nochbere wohne heit, waar der Nickolas Schall, eens vun meine Vor-eldre uff meim Daadi seim Seit. Er hot hiegezoge im Yaahr 1758, naachdem sei erschdi Bauerei nunnergebrennt iss warre im Insche Grieg.
Eb es 19 Yaahrhunnert aagfange hot, henn die Penn Familie all die Bauereie uff ihre Lossement verkaaft ghatt zu de Lehnbauere. Wann der Bauer, ass des Land ge-egent hot ee hunnert Yaahr schpeeder, geloffe iss iwwer der Waggebeiweg newich seinre Bauerei, sei Nochbere an der neegscht Bauerei waere der Daniel un die Anna Maria Schortz. Die Anna Maria waar en eldri Schweschder zu em Daniel Gradwohl, ‘me zwett Urgrossvadder vun mir.
Un sell iss net all. Geh der Waggebeiweg nunner, ass heidesdaags en breedi Schtross iss mit Blaecktop druff, un du kummscht zu ‘me Greitzweg baut in eenre Meil. Geh rechts datt nei, un die zwett Bauerei uff die links Seit waar in der Familiehand vun meine Gradwohl Voreldre vum Yaahr 1787 bis 1922. Es Land waar vum Dokder William Smith aus Filldellfi kaaft warre. Er hot’s grickt darich sei erschdi Fraa, die Ann, un die Ann hot’s ge-arerbt ghatt vun ihrem Grossvadder, em Dokder Thomas Graham, wer en Amt bedient hot in de Penn Familie ihre Owwerichkeit. Mei Grossdaadi, der Oliver, iss der letscht Vorelder gebore in em Bauerehaus, awwer mei Daadi hot aa gschafft uff em Land, wann er en Schpringer waar. ‘S iss en Schand, awwer sie henn yuscht sell Haus un die Scheier nunnergerisse. En Faeckdri watt gebaut warre datt.
Ya, ich kann saage, ich hab zerickkumme zu meine Watzle, zum Land, wu mei Voreldre gwuhnt henn, un ihre Lewe verdient henn.

Larry Gradwohl
Nazareth (PA)

Leave a Reply

